onsdag 1. oktober 2008

Hjerteavelingen

I dag har jeg hatt 3 dag på hjerteavdelingen på Haukeland universitetssykehus (HUS). Første dagen var det kun omvisning for å bli kjent. Den 2 dagen dro jeg rett på seinvakt for det var det min kontaktsykepleier skulle, men hun var visst forøvet til natt, så gikk sammen med en spesialutdannet kardiovaskulær sykepleier, det var kanoninteressant! Hun hadde mye mye kunnskaper. Det var en kjempefin vakt, fikk snakket masse med pasientene, og det er gøy å prate med pasienter som er klare og orienterte istedenfor demente pasienter som forteller det samme om og om igjen. 

I dag var jeg på tidligvakt, min kontaktsykepleier var ikke der i dag heller. I dag har jeg iallefall fått tatt noen EKG, arbeids EKG, masse blodtrykk, puls og gjort klart et infusjonssett, gjort en pasient klar for ACB operasjon (aorta coronar bypass), kjempespennende sak! En sykepleier sa at jeg kunne jo kanskje være med på selve opreasjonen, jeg ble helt vill, og spurte assisterende avdelingssykepleier men hun sa det var fullt på den operasjonen, men at hun kanskje kunne fikse en slik case senere i praksis! På slutten av dagen fikk jeg iallefall skryt av hun sykepleieren jeg gikk med for å være flink til å ta iniativ og slik, og slikt er jo alltid hyggelig å høre! 

Jeg tror denne praksisen på hjerteavdelingen blir vanvittig bra! På min post har de diagnosene hjerteinfarkt, angina pectoris, utredning for hjertetransplantasjon, pasienter som skal til hjertekateterisering (undersøkelse for å se hvordan årene rundt hjertet ser ut), hjertesvikt pasienter, hjerterytmeforstyrrelser og masse masse spennende! Tiden går vanvittig fort iallefall, så jeg må nyte praksisen og lære masse masse! I morgen skal jeg skrive logg iallefall om obeservasjon av pasient med masse masse ødemer i beina pga hjertesvikt, håper det blir bra! Skal levere 8 logger iløpet av 8 uker, så må bare henge på, har lyst å bli ferdig med loggene så fort som mulig. Pluss at jeg skal sansynligvis være med på en hjertekateterisering!:D

Til helgen har jeg fri, og det blir vanvittig deilig. Skal ha en helg uten fyll og fanteri. Kun avslapping og kanskje treffe noen venninner for lunch! Men hvem vet, plutselig blir det fyll og fanteri allikavell! 


1 kommentar:

Marthe sa...

mm, det er artig! prøver å finne ut hvilke timer og treningsformer som er for meg:D Sns alle passer bra egentlig:P