onsdag 1. oktober 2008

Flyskrekkurs!

På mandag klokken 17.00 satt jeg inne på konferanserommet på Bergens flyplass, Flesland. Grunnen til at jeg satt der inne var at da hadde jeg min første kurskveld på flyskrekkurs i regi av sasbraatens. Jeg kom som alltid for tidlig, så jeg var først inne på rommet, så jeg fikk en god oversikt over de ulike deltakerne, for det meste kvinner, men overaskende mange menn. Og aldersgruppen var svært varierende, så kjempespennende! 

Kurset varer over 6 kurskvelder a 4 timer hver gang. Denne mandagen så vi en film som het "redd å fly" og det var som om situasjonen var tatt fra min opplevelse av å fly, det var ganske villt! Etterpå presenterte de som skal lede kurset seg, som består av piloter, teknikkere og psykologer. Etterpå skulle alle fortelle akkurat hva man er redd for å fly og hvor lenge man har vært redd og slikt. Det var faktisk veldig lærerikt å høre hva de andre også er redd, og det er veldig mye som går igjen. Det gjorde faktisk veldig godt å snakke med mennekser som faktisk forstår det å ha en slik angst, for det er ikke slik at jeg bare er redd, det er en angst som gjør at jeg mister kontrollen ombord et fly. Og ikke snakk om at det var deilig å ikke få høre den vanlige kommentaren "du vet at det er mye farligere å kjøre bil enn å fly" for når det gjelder flyskrekk er det jo ikke det vi tenker på, og det er like irriterende hver gang! Så snakker du med noen som har flyskrekk, et HOT tips, ikke kom med den kommentaren, for det er kun irriterende og det viser kun at du ikke viser forståelse for det pasienten er redd. Det samme med visst noen er redd edderkopper hjelper det jo ikke å si at "sansynligheten for å bli bitt av en stor edderkopp er mye mindre enn å bli hoppet på av en hest"! Det føles like rart ut. Liten diggresjon, men for å få frem et poeng! 

Resten av kurskveldene skal bestå av å lære om flyets oppbygging, avspenningsteknikker, lære om alle lydene ombord et fly, lære om alt teknisk ombord flyet og hvilke kontrollrutiner som et fly skal gjennom. Eksamen er en flytur tur/retur flesland-gardermoen. Det er faktisk under 1 mnd til, så må ærlig innrømme at jeg gruer meg, men håper og tror det blir en fin flytur! Hvor jeg faktisk klarer å beholde kontrollen! 

Så jeg gleder meg allerede til neste Mandag!

1 kommentar:

kristine sa...

Hei. Dette var ett veldig flott innlegg =) Jeg selv sliter ganske mye med og ta fly! har opplevd en gang der eg måtte bli dratt inn på ett fly. jeg satt meg bare ned på bakken for det jeg nektet og gå inn i det..var livredd! men eg måtte jo gjøre det til slutt.. Ganske plagsomt =( Jeg er utrolig redd for masse og det er utrolig slitsomt! Skal ut og fly om en uke.. Om det er åpnet.. og det med og vite at eg skal fly flere måneder før syker meg helt ned... Får ond i magen av og tenke på det.. før fikk jeg ondt i magen av og bare se ett fly.. Men det er ikke så gale nå.. Jeg klarer og se de så lenge eg ikke skal opp i de.. flydde til alta for ikke så lenge siden.. og det var noe av det verste eg har vært med på lenge... skjalv og var helt i hundre og gren og var i en helt annen verden.. fly damene så at jeg var veldig redd så de tok heldig vis hond om meg da.. Men jeg var veldig redd for det... Jeg vurderer og ta ett slikt flykurs selv.. Men jeg er ikke helt interessert i og ta fly helt på slutten av kurset.. =( Det er veldig slitsomt og ha det slikt..
Mvh
Kristine. =)