søndag 26. oktober 2008

0 kos

Dagen i dag har vært vanvittig fin med tanke på at jeg var på fylla i går. Jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor formen min har vært så bra med tanke på den mengden med alkohol jeg konsumerte i går kveld. Men nok om det, jeg har fått gjort unna skolearbeid, skrevet selvevalueringen til Onsdag, da har jeg halvtidsevaluering av min praksisperiode på hjerteavdelingen, gruer meg. Jeg har også fått ordnet i permen min over alle mine skriftelige oppgaver jeg har gjort i praksis, ryddet på "kontoret" mitt og lest om en hel del medikamenter. Kort oppsumert = Amalie har vært flink. 

I det siste har dagene gått så i ett med alt fra skole, kurs, jobbing og ja enda mer skole. Noe som har fått på bekostning av min fysiske aktivitet og ikke minst min ernæringsstatus, på normalt språk betyr det at jeg ikke har trent og spist mat og drit som ikke er spesielt av sunn karakter. Noe jeg bare må ta tak i nå får det bare går helt over styr. Etter en hel dag i praksis, masse skolearbeid som må gjøres etterpå, er det ikke særlig fristende å lage mat, og når det er tidligvakt står jeg opp halv seks uten å spise frokost, skal jeg presse inn frokost så må jeg jo stå opp alt for tidlig, men må jo bare prøve for som ordtaket sier: En god dag starter med en god frokost. Så i dag har jeg og Mariann som uheldigvis bor i Oslo avtalt at vi skal være flinke frem til jul. Og som Mariann sa = 0 kos! Vi skal unngå:

  • Kaker
  • Potetgull
  • Sjokolade
  • Alkohol i store mengder (max 2 fester)
  • Brus
  • Fast food
  • Is
  • Kjeks
  • Kakao
  • +++
Og være flinkere til: 

  • Bevege seg daglig
  • Spise mer frukt og grønt
  • Fylle halve tallerkenen med grønnsaker
  • Spise sakte
Så siden det er Mandag må jeg bare skjerpe meg visst ikke kommer jeg til å ese så ut at jeg ikke kommer meg ut døren rundt juletider. Selv om det er dårlig ide å begynne en mandag må jeg bare. Jeg var mildt sagt JÆVLI flink før sommeren og så bare gikk det litt skeis, så får skjerpe meg en gang til. Klarte det da, så klarer det vel denne gangen også! 

Tar gjerne imot middagstips, aktivitetstips og mange andre gode tips for å få dette til, spesielt kommer jeg til å slite med å ikke drikke brus:( SÅ TIPS I VEI!


3 kommentarer:

Marthe sa...

har ikke drukket brus på 2 år^_^ men godteri er det verre med:P jeg og ina har og inngått en avtale, EN kosedag i uka og det funker faktsik veldig bra! det er bare å stpå på og ikke tenke på det, da det funker best;) dette går så bra så Amalie:D

Anonym sa...

Wok :D
alt kan wokkes! Jeg har prøvd: sei, laks, kyllingfilet, fiskekaker, skinke og fiskepinner:P Man tar det man har :p spiser gjerne en hel pose grønnsaker og en bit kylling :P

Jeg knasker gulrøtter :P De metter og smaker godt :)

0 kos = kos kropp :D

Anonym sa...

Hmm, har jo masse lure opskrifta!

1. En laksefilet, litt pasta tagliatelle, wokgrønnsaker, og rømme (evnt sånn der sunn sak)

2. lapskausblanding med magerpølse

3. svinestrimla, wokgrønnsaker og sweet chili + soyasaus m evnt nudla til (mr lee ferdige nudla e perfekt)

4. en halv pose med findus pytt i panne med fløte ellerno, bland i brokkoli og blomkål og gulrøtter sånn at d blir en god porsjon

skal kom med flere gode idea ;D