fredag 3. oktober 2008

Charge!! - CLEAR

.. Det har du vel gjerne hørt visst du har sett Greys Anatomy, Akutten eller Chicago Hope. Dette er det legene roper når de har en hjertestans. Jeg fikk høre det i går, men ikke i forbindelse med et hjertestopp, men ved en elektrokonvertering. Det eneste jeg visste om det var at de skulle sende elektristet gjennom hjertet til pasienten fordi hjertet var i urytme. Jeg og en medstudent fulgte pasienten inn til rommet, der ventet en anestesilege, en dansk en faktisk. Han ønsket å teste oss litt og begynte å spørre om diverse saker om vi hva vi skulle gjøre ved blodtrykksfall osv. Etter at hjertelegen, sykepleierne og alle var tilstede satte anestesisykepleieren en intravenøs med medisin som fikk pasienten til å slokne tvert, det var helt merkelig, litt ekkelt faktisk. 

Den danske anestesilegen forklarte at de plaserte slike pads rundt hjertet til pasienten for å sende elektrisitet gjennom det. Plutselig ropte legen "laaaaadddddar  - UNNA!!"  og den danske anestesilegen hoppet unna, og akkurat i støtet ristet hele pasienten, ble nesten litt svimmel for det så akkurat ut som på film, freaky!! Men ufattelig spennende å se på! Det kunne jeg gjerne tenkt meg å gjøre igjen. Etter det satt jeg litt sammen med pasienten for å få han opp etter den lille narkosen. 

Når klokken var 15.00 stod jeg på vaktrommet og sa hade til de jeg hadde gått sammen med den dagen, og inn kom en lege som spurte om noen kunne hjelpe henne å trille ned en pasient til poliklinikken for en EKKO, hun skulle presse inn en pasient på overtid, så jeg var litt frekk og sa jeg skulle gjøre det visst jeg fikk være med å se på, og det sa hun var helt greit! EKKO er en ultralyd av hjertet. Det var bare en vanvittig opplevelse. De satte kontrakstvæske via en veneflon, og når det kom frem til hjertet så man at det fylte hulrommene i hjertet, det var fantastisk. Jeg kunne faktisk se masse av det vi lærte 
i anatomien, alle klaffene, hjerteskilleveggen, og alt! det er noe jeg aldri kommer til å glemme med det første, det var et nydelig syn! 

Her på bilde kan man faktisk se hjerteskilleveggen og at hjertet er delt i fire deler! Fantastisk!


Når jeg kom hjem var jeg faktisk så sliten at jeg klarte å presse inn litt mat før jeg slokna på sofaen og sov til klokken 22.00, krøp nesten inn til sengen og sov videre til i dag, deilig å våkne utvilt! 

Ingen kommentarer: