søndag 30. august 2009

Hva er helse?

I dag stod jeg opp og fikk slept ræven min til sats, hvor jeg hadde en deilig treningsøkt. Vel hjemme, ren og pen satte jeg meg ned for å gjøre noen oppgaver, den ene oppgaven handlet om den vestlige medisinske helsemodellen og dens syn på helse. Og det fikk tankene mine i gang. Der står det at i vestlig medisin tenker man kroppen som en maskin, som kan behandles ved feil på kroppen ved hjelp av noe medisiner eller inngrep. Men noe som også står er at ved tankegangen så er det slik at de som er syk og mye syk er lengre fra normalen og god helse, og vil derfor være negativt. Så en som er svært mye og ofte syk er langt fra normalen og har elendig helse. Men WHO sin definisjon på helse er at helse er mer enn bare fravær av sykdom, men fullstendig psykisk, fysisk og åndelig tilfredshet og slikt.

Jeg tenker at en som er syk kan da ha god helse, og føler ikke at denne vestlige medisinske tankegangen ikke passer meg helt. Ikke i mitt syn på helse iallefall. Tror det er veldig indeviduelt hva mennesker tenker om hva som er god helse. For min del tenker jeg at god helse er å være tynn, i god form, spise sunt og leve et regelmessig liv og generellt ha det godt med seg selv. Men det er jo mennesker som er gode og runde, spiser junk og sitter forran dataspillet hver dag, fremdeles føler de har god helse, fordi de er jo ikke døden nær. Åh så forskjellige man her, fasinerende igrunn.

Spørsmål: Hva tenker du om ordet helse?
Spørsmål: Føler du at du har god helse?


1 kommentar:

Ella sa...

Jeg føler at jeg har grei helse, er ikke noe særlig sporty av meg, og spiser en del snop. Men røyker ikke, drikker sjeldent, og det må da telle for noe!