onsdag 25. januar 2012

Test av lavkarboprodukt: sjokoladekake

Funksjonell mat har en liten stund hatt en bakemiks for sjokoladekake. Denne inneholder 75% mindre karbohydrater enn vanlige sjokoladekaker. Istedenfor sukker er den laget med sukrin. Med denne kakemiksen inneholder kaken 12.1 gram karbohydrater pr 100 gram kake. Man bør ikke spise hele 100 gram i slengen, men uansett er det veldig lite. Den er også grei for de som teller kalorier, da den inneholder en god del mindre kalorier enn andre kaker.

Kaken er svært enkel å lage. Man heller bakemiksen i en bolle. Tilsetter 3 egg, 1 dl olje og 3 dl vann og rører rundt. Heller den i kakeformen og steker den på 25-30 minutter i ovnen på 175 grader.

Litt bilder:














Til glasur tok jeg litt sukrinmelis, bakekakao, vanlijepulver, litt smør og litt kremfløte og vispet litt sammen.

Kaken var helt vanvittig nydelig. Beste kaken jeg har spist på lavkarbo. Men den inneholder ca 6 gram karbohydrater for et skikkelig stykke (på 50 gram) Men denne er ypperlig visst man ikke spiser søtsaker for ofte, eller visst man skal by noen på noe godt til kaffen:)

Blir vanskelig å holde seg unna denne kaken. Heldigvis reiser jeg til Bergen i morgentidlig!

5 kommentarer:

Mariann sa...

hvorfor ble jeg ikke invitert? ;P

Amalie sa...

Hehe.. du kan komme å hente resten av kaka;)

Anonym sa...

Har prøvd den selv og syns den er kjempegod på smak.

Mariann sa...

frys den heller, så kommer jeg når du er tilbake fra Bergen ;)

May-Teresa sa...

hvor kjøpte du denne? :-))