lørdag 21. januar 2012

Mål - belønninger!

Nytt år - nye muligheter. Jeg har som noen vet, gått ned en del kg ved hjelp av lavkarbo diett (streng lavkarbo). Men etter en stund ble motivasjonen laber, og jeg sprakk mye innimellom. Resultatet er noen  kg opp igjen. Ferien i Afrika hjalp heller ikke mye. Mye god mat. Men nå er jeg igang igjen. Og jeg har konkrete mål og noe å jobbe mot. I August skal jeg nemlig på Cruise i Karibien og til New York. Jeg har ikke lyst å ikke kunne bade i badetøy fordi jeg misliker kroppen min. Men selvfølgelig er det også flere årsaker til at jeg skal gå ned enda mer i vekt - av helsemessige årsaker. Det er tungt å være tung - jeg er enda ung men med ekstra kg på kroppen er det belastende på ledd, og jeg har ikke lyst å halte som 50 åring. Og selvfølgelig for å forebygge utvikling av hjerte- og karsykdommer.

Her om dagen fikk jeg et tips av Mariann. Lag slankedelmål med belønninger. Og jeg tenkte - JA selvfølgelig. Det å gå ned i vekt og omfang er god belønning i seg selv, men slike små belønninger etter å ha nådd noen mål kan også være en liten drivkraft. Jeg har derfor nå sittet og funnet helt konkrete ting jeg skal kjøpe meg etter nådd delmål! Og jeg skal selvfølgelig være flinkere å oppdatere bloggen i prosessen.

Mål: Minus 30 kg.

Delmål (minus kg)                              Belønning 

- 6.5 kg                                               Nye joggesko/treningssko
- 5 kg                                                  60 minutters massasje
- 5 kg                                                  Gavekort  fra H&;M på 500 kr
- 5 kg                                                  Hudbehandling hos hudpleieakademiet
- 5 kg                                                  Smilelab tannbleking
- 3.5 kg                                               Personlig shopping/farge & stilanalyse








Noen tanker om mine delmål og belønninger? Har du noen mål/delmål og belønninger?

Jeg tror iallefall dette kan være til stor motivasjon! Jeg har innført veiedager hver mandag igjen. Så hver mandag tenker jeg å oppdatere bloggen om det, også da det kanskje ikke gå så bra som jeg håper på! Gavekortet fra H&M er fordi jeg har et shoppeveddemål med Thomas som jeg ikke kan bryte. (skal ikke shoppe klær til meg selv før i Mai!!!)




Klar - ferdig - GÅ!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempegod ide å lage slike mål, men belønningene virker litt dyre. Lykke til.

Amalie sa...

De er litt dyre ja, men det er fordi jeg vil ha noen belønninger som føles som BELØNNINGER, ikke bare noe jeg kan gjøre hver dag ellers:)

Jannike sa...

D klare du heilt fint!!! Du e ei målbevisst jente!!! Gleda meg t å følge dine mål på bloggen!!!!:) du veit at du e mi store inspirasjonskilde ;)

Amalie sa...

Takkk Jannike! Og du er en stor inspirasjonskilde for meg!:D

Anonym sa...

Dette klarer du nok sikkert med både tid og motivasjon. Stå på!

Anonym sa...

Hvorfor skriver du ikke hvor mye du veier egentlig? Lettere å følge med på for leserne iallefall.

Amalie sa...

Til anonym: jeg skriver ikke vekt av flere grunnet. Fordi jeg er "jente" og vil ikke avsløre hvor mange tonn jeg veier, føles ukomfortabelt ut å legge ut vekten for alle andre. Det forblir min hemmelighet;)