tirsdag 11. januar 2011

Noen spørsmål/svar om ketolyse!

Jeg har den siste tiden mottatt spørsmål på mail og noen kommentarer fra folk som lurer diverse angående ketolyse. Her besvarer jeg de spørsmålene:


  • Ketolysekuren er et vektreduksjonsprogram som er basert på kostindusert ketose - å redusere inntaket av karbodrater så mye at ketose induseres. Fettstoffer vil da omdannes til ketoner, som tjener som brennstoff for kroppen. Denne kuren gir et stort vekttap, og kan være uheldig for pasienter som har problemer med salt og væskebalansen, hjertesvikt, nyresvikt og hjerterytmeforstyrrelser. OBS OBS! Ikke start med dette på egen hånd.

  • Jeg startet med dette i samråd med lege. Jeg tok ikk kontakt med ernæringsfysiolog eller en klinikk som hjelper med dette. Jeg informerte legen min om at jeg ønsket å prøve dette, han svarte med at han ikke kunne nok om dette, men at han skulle sette seg inn i det. Og det gjorde han. Fordelene med å gjøre dette i samråd med sin fastlege er mange. Man kan registrere vekten sin, og dokumentere at man slanker seg, er man veldig stor - og man vil ha behov for operasjon av f.eks hud, har man fastlegen i ryggen slik at man år mer dekket av staten. Det er også en trygghet å ha en lege som kan støtte opp, for å slanke seg er ikke bare enkelt. 

  • Ja det er viktig å drikke vann! VELDIG VIKTIG! Det anbefales å drikke minst 2-3 liter pr dag. Gjerne som inneholder salt - f.eks farris. I ketolysekuren spiser man mye proteiner, og dette må skilles ut via urinen. Vann hjelper nyrene å skulle ut avfallstoffene. Drikk masse vann for å unngå belastning på nyrene. Å slanke seg er kanskje hovedmålet, men det viktigste er å ta vare på sin egen helse. 

  • Om jeg trener? Jeg har ikke vært flink nok til det, men nå er jeg igang igjen. Trening øker forbrenningen av fett, pluss at man brenner av noen av de karbohydratene man har fått i seg iløpet av dagen. Så for å få bedre resultat bør man være litt i aktivitet. 

  • Kostilskudd er kjempeviktig! Man kan få problemer med for lite magnesium bl.a annet, derfor er ketolysepillene gull verdt. Tablettene inneholder vitaminer og minderaler som har effekt på fettforbrenningen og stoffskiftet. Ketolysepillene kan kjøpes på utvalgte menybutikker eller www.ketolyse.no. 

  • Man skal ikke være bekymret for å gå på ketolysekuren, men etter 6 mnd skal man sjekke kolestrolverdier. Nyre og leververdier bør sjekkes hver 3 mnd! Dette er jeg svært nøye på. Jeg bruker også å sjekke magnesium, jern, HB, kalium og natrium. Blodprøvene er viktige, for de viser hvordan det står til med kroppen din! 

  • Jeg har gått ned litt over 30 kg, og skal ned rundt 15 til dette året, og så skal jeg stabilisere på et år, og ca 5 kg under dette. Dette er i samråd med legen i forhold til BMI og slikt. 


Håper dette svarte på noen ting som folk har lurt på:) 

3 kommentarer:

Anonym sa...

NERD

Amalie sa...

Nerd?;) hehe okei takk!:P

Anonym sa...

du er superflink vennen min.
mamma