søndag 30. januar 2011

Mitt treningsprogram

Jeg hadde som nyttårsforsett å prøve å få inn gode vaner når det gjelder treningen. Men for at det skal bli en del av meg, så må et treningsprogram for meg være tidseffektivt. Jeg har en travel hverdag med mye jobbing og masterstudier, og innimellom prøver jeg å være litt sosial. Så da jeg hadde treningsveiledning på treningssentret var dette et av mine kriterier: tidseffektivt, samt at det jobber mye med mine problemområder: mine bingovinger. Jeg har en del hud og fett som ikke gjør spesielt annet nytte for seg enn at det ser grusomt ut, legen har sagt at jeg må nok operere det bort, men jeg skal vite at jeg iallefall har prøvd absolutt alt først.

Mitt program når jeg er i styrkerommet ser slik ut:

Denne bruker jeg til oppvarming samt litt kondisjonstrening. Jeg bruker 30 minutter på denne, gjennomsnittpulsen ligger på 130-140. Jeg syns denne er kjempemorsom, en blanding mellom step og ellipsemaskin. 


 Og etter jeg er god og varm i kroppen, spesielt i beina går jeg til denne. Sittende/halvliggende legpress heter den tror jeg. Den tar jeg 15 x 3 repitisjoner. Jeg er litt sterkere  i beina enn armene, så denne ligger jeg på 120 kg i motstand. 


Skuldrene er også viktig for meg siden jeg kan ha det ganske anstrengde både ved å sitte å lese hele dagen, samt tunge dager på jobb. Det knaker godt mellom skulderbladene når jeg tar denne. 15 x 3 rep. Jeg er svak her, så her er jeg bare på 20 kg, men bedre skal det bli! 

 Brystpress 3 x 15 rep 

Så trener jeg biceps og triceps ved hjelp av denne stanga, men gjør det i bevegelsene som han mannen gjør. Men bytter da på å presse nedover eller trekke oppover. 3x15 rep på begge, 20 kg motstand. 

Denne saken trener visst ryggen og skuldrene. Denne syns jeg gjør virkelig godt, føler at muskelknuter bare jobbes med. Her har jeg 35 kg motstand og 3 x 15 rep. 


Og så var det denne. Situps på ball, den er kjempegod fordi den beskytter korsryggen, hvem har vel ikke lagt på gulvet og tatt sit ups og kjenner at der det er vondt er i ryggen, ikke i magen? Men denne slipper man det. Her også tar jeg 3x15 rep, og prøver å ta disse sakte slik at man kjenner at river litt i magen. 

Så har jeg 5-10 minutter hvor jeg strekker ut. 

Totalt tar dette 75 minutter å gjennomføre. Dette gjøres helst 2 ganger i uken, og en kondisjonstime med aerobic eller spinning. Det er iallefall målet mitt denne uken. 



2 kommentarer:

Anonym sa...

Neeeeeerd

Mariann sa...

Nice :) Ah, den nedtrekksøvelsen for rygg/skuldra gjorde at bunaden min blei for liten i ryggen! Så den hold æ mæ laaangt unna ;P tar sånn ca samme øvelsa, bare at æ bruka mest frivekta nu og tar litt fleire øvelsa på arman :)