fredag 2. september 2011

Fruktsalat

Når man har fokusert på karbohydrater i lang tid er det en enorm omveltning å plutselig tenke annerledes. Forrige gang med personlig trener tok jeg en undersøkelse som målte fettprosent, vekt, muskelmasse, hvileforbrenning og slikt. Og sistnevnte viste at jeg har en hvileforbrenning på 1600 kcal i døgnet. Som han sa; visst du ligger helt i ro, ikke engang strekker deg etter fjernkontrollen er det du forbrenner iløpet av et døgn. For å gå ned i vekt må du være på 1600 eller under. Derfor har jeg satt meg som grense på ca 1600 kcal pr dag. Jeg er blitt medlem av vektklubben på vg for å ha en oversikt, de har en enormt god dagbok hvor man registrerer alt man spiser og så blir kalorier regnet ut, og det er mange deilige oppskrifter på sidene. Men noe av det jeg liker best er at jeg kan legge inn egne oppskrifter og få en pekepinn på hvor det ligger i sunnhetsnivå. I kveld til kveldsmat tenkte jeg at fruktsalat kunne være godt, men hvor mye inneholder en passelig porsjon med fruktsalat?


Fruktsalat m/yoghurt 2 porsjoner

115 gram grønt eple = ca et eple uten kjerne
100 gram banan = en banen uten skall
75 gram mango = litt under en halv mango
130 gram fersk ananas
150 gram JA yoghurt fra Tine med vaniljesmak

Kutt opp og rør sammen.


Så deler man denne deilige blandingen i de to like porsjoner. Og spis. Kjempelett og frisk fruktsalat. Og pr pers = 173 kcal. 

Dette demper faktisk søtsug også. Utrolig deilig. 

Ingen kommentarer: