torsdag 22. september 2011

Du vet du har litt angst for fødsler når....

I dag etter jobb gikk jeg innom barselavdelingen og fødselsavdelingen for å spørre om det var muligheter for å hospitere en vakt på hvert sted, grunnen til det er at de anbefaler det fra x-plore, for da kan man muligens få enda flere arbeidsoppgaver når vi er i Zimbabwe, og kunnskapsmangelen  er stor når det gjelder fødsel og barselpleie. Jeg kan rett å slett ikke nok. I india var vi med på flere fødsler, og jeg ble dårlig - skikkelig dårlig på hver eneste. Men når sant skal sies så kan nok store deler av det være at de færreste gikk knirkefritt,  det å se litt stressa helsepersonell og en syk nydelig liten baby gjorde ikke susen på meg. Dessuten har jeg alltid hatt angst for morkaken, bare navnet er så ubeskrivelig kvalmende.

Men uansett. Jeg tuslet opp på barselavdelingen, og avdelingssykepleieren var jo bare så hyggelig, ingen problem å få en hospitering der. Men så skulle jeg finne avdelingssykepleier på føden, hun hadde kontor ganske langt inn i lokalene ifølge de jeg spurte på veien, og selv om jeg verken så eller hørte til noe som hadde med aktiv fødsel å gjøre, så begynte jeg å småvette og føle meg kvalm.  Da jeg fikk beskjed om at avd.sykepleieren var dratt (men beskjed om at det var meget mulig sannsynelig at jeg får hospitere en dag) gikk jeg ut av avdelingen og måtte sette meg en stund for å komme meg. Jeg satt der i ca 10 minutter før jeg gikk ned i garderoben.  DU VET DU IKKE HELT TÅLER FØDSLER NÅR DU BLI KVALM AV Å GÅ INN PÅ EN FØDSELSAVDELING.
.... PINLIG! Så her kreves det virkelig litt forberedelse i tilfelle fødsler i Zimbabwe!

Vær vennligst og kom med noen trøstende ord!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Nerd

Amalie sa...

Anja!! NEI!

Anonym sa...

Spennend og sikkert lærerrikt.

MARIA;D sa...

HAHAHAHA!
korr jævliiiig!
fødsla e jo faen så heslig. Trudde ikke du sku vær jordmor i Zimbabwe, men pass på løvebeibian?
Eller ska du ta imot løvebeibian når dem bi født? ;D hadd vært nå å skreve på CVen;P Looooove!
HAH

Anonym sa...

Du kommer til å takle fødsler kjempebra. Det er nok helt annerledes å være inne hos den fødende (og følge fødselsforløpet fra begynnelse til slutt) enn å sitte utenfor å kun høre føde-lydene (-som kan være voldsomme og veldig primale). Ofte klarer og takler kroppen fødselen fint selv, og det trengs kun ros, veiledning og trygghet fra fødselshjelper. Andre ganger kreves inngripen, men slikt arbeid er fødselsleger godt trent i, og du skal vel ikke gjøre slikt alene i Zimbabve?
Lykke til i Afrika, det blir nok et fantastisk og lærerikt opphold :) Klem fra C. - 6 barns mor.