lørdag 22. november 2008

"En shopoholikers hemmelige drømmeverden"

I boken "en shopohollikers hemmelige drømmeverden" møter man Rebecca Bloomwood som bor i London, hun arbeider som journalist for et blad om økonomi, hun trives igrunn ikke i selve jobben, kan fint lite om økonomi og bryr seg fint lite om alle pressekonferansene hun må på. Eller det hun liker med de er all gratis kaffe, penner, sakser og andre små ting man får gratis på de ulike konferansene. Det hun derimot er lidenskapelig for er shopping, hun brenner mer eller mindre for klær, kjøper dyre klær, smykker, dill og dall. Helt fra begynnelsen av mottar "Bex" brev fra banker der de oppfordrer til å betale ned på sitt VISA kort, som blir brukt svært så jevnlig, men ved å stappe de langt inn i skuffene, ser hun de ikke, og da er de dermed ikke et problem. 

"Hei sier jeg og prøver å roe meg, dere har salg her ser jeg. Ja sa den blonde piken, litt uvanlig for oss å være.  Jeg ser meg rundt omkring, sjal - de vakre sjalene med Denny & George logoen -panikken tar meg. Nesatt fra 340 - 120 pund, jeg må ha det, jeg må ha det - JEG TAR DET! Men kom akkurat på at jeg glemte VISA kortet på kontoret, kan dere holde det av til i ettermiddag? Desverre. ÅH GUD (skjønner hun ingenting?). VÆR SÅ SNILL GUD LA MEG FÅ DET SJALET!" Etterhvert i boken er det enda flere innkjøp, VISA regninger og i det hele og det store mange hærlige situasjoner som bare en jente med en dyb lidenskap til klær, smykker, sko og annet tilbehør. 

Etterhvert som tiden går, får Rebecca mer og mer brev fra banker og kredittselskaper, og gjemmer de bare mer og mer, hun finner ut at hun må kutte ned på forbruket eller tjene mer penger. Hun prøver på det første, hun leser en bok og finner ut at hun skal skrive ned alt hun bruker pengene på, hun blir rystet av seg selv, men klarer ikke finne motivasjon til å kutte ut utgiftene sine, hun finner statig ting på salg, og overbeviser seg selv om at dette tjener hun faktisk penger på. Etter en stund med streving bestemmer hun seg for å finne en ny jobb, hun skriver en CV og sender den på mail til en karriererådgiver, som ringer henne opp og er svært imponert. Hun møter opp til møte og får en kommentar ovenfor hvor flott det er at hun kan snakke flytende finsk (noe som er ren løgn) og denne flotte damen spør masse spørsmål og hun bare jatter med og håper på at hun treffer blink - "og nå går vi denne veien, jeg fulgte etter mens damen bare bablet, jeg skjønte lite, helt til hun sa nå skal du få møte banksjefen for bank of helsinki, det kan bli svært gøy å høre dere prate sammen" Rebecca snur og løper sin vei. 

Jeg elsket denne boken, den traff meg - ikke fordi jeg har mange tusen pund i gjeld, men fordi det blir beskrevet denne gleden man får ved å kjøpe ting for å glemme sine problem som akkurat oppstår fordi hun shopper. Den inneholder alt fra pengeproblemer, kjærlighet, vennskap og alt man kan tenke seg - og det blir beskrevet på en slik måte at det er svært vanskelig å la vær å bli fenget. Jeg klarte ikke legge den fra meg. 

Terningkast: 5


Boken er skrevet av Sophie Kindsella, kjøpes for 99 kr på Norli. 




3 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du hva? Jeg klarer ikke å lese de bøkene! For jeg får hetta! At det er mulig å leve sånt ;p alle andre elsker de, men ikke jeg ;p jeg leste ei, begynte på den andre, men gav opp ;p

Marthe sa...

Du må heller reklamere for ARK amalie;) hihi, selges for samme pris der! syns hun har utrolig gode bøker! elsker å lese type jentebøker:P likte du den så må du prøve denise rudberg 3-i-1 bok;) med venninnen, prisens og str. 37:D genial bok

Marthe sa...

mm, eller vet ikke om alle sammen, får se hvor dyrt det blir! da plukker jeg bare ut de fineste;) men sparer jo alle pengene jeg klarer.