tirsdag 23. september 2008

Venøse leggsår

I dag var det tid for pt-test, en test som jeg har gruet meg til siden vi fikk det fastsatt på timeplanen. I de siste dagene har nervene vært tilstede konstant. I dag klokken 13.00 ble den gruppen som skulle inn ført inn i venterommet. Der hadde lærerne satt frem kjeks, sjokolade, vann og frukt. Samtidig var det mørkt og lavendellys. Så det ble en litt rolig stemning, samtidig satt den kjempekoselige resepsjonsdamen der å passet på at vi ikke stresset hverandre opp. 

Når det var vår tur måtte vi trekke en lapp, jeg trakk oppgave 5. Noe som i heftet var presentert som PVK (veneflon) men de hadde gjort litt forandringer, så jeg fikk venøse leggsår, med Hilde som veilder, Hilde som jeg skal ha som praksislærer i praksisen min på hjerteavdelingen og en lærer som bare kan så vanvittig mye, nesten som mitt sykepleieridol, det gjorde meg ekstra nervøs. 

På 20 minutter skulle jeg svare på spørsmålene: Hva kjennetegner et venøst leggsår, hvilke observasjoner skal det gjøres ved venøse leggsår, hva er årsaken til venøse leggsår? Og praktisk skulle jeg gjennomføre sårskift og kompressjonsbandasje. Da jeg hadde snakket ferdig sa Hilde "nå har du 7 minutter igjen" Men da hadde jeg henta alt utstyr. Jeg ble helt ferdig med sårskiftet men ikke helt ferdig med bandasjen, men jeg forklarte prinsippene. Jeg skalv så mye da jeg skulle ta på meg hanskene at jeg nesten ikke fikk hendene inn i hansken, når jeg skulle åpne pakkene med tupfere så klarte jeg det nesten ikke, så nervøs var jeg. Når vi bli ført inn i det "andre" rommet for å vente på sensur følte jeg at det gikk helt ræva og jeg kom på masse masse teori jeg kunne pressa inn! 

Når Hilde vinket meg inn for sensur hadde jeg nesten tårer i øynene. "hvordan syns du det gikk?" spurte hun, jeg bare momlet frem at jeg var ekstremt nervøs. Men hun sa at jeg hadde visst mye kunnskap, og at pluss at jeg hadde inkludert pasienten i behandlingen.  "du snakket jo på innpust og utpust, så dette kan du" Så fikk mange mange gode tilbakemeldinger. Når jeg da kom ut til de andre trillet tårene av glede, og jeg krysset fingrene for at det gikk bra med alle de andre, og det gjorde det!!:) Så var det en god gruppeklem før jeg dro hjemover. 

Nå er jeg sliten, maks sliten. I kveld skal jeg feire med en god film, ostepop og daim. Og så skal jeg gjøre et forsøk på å finne stuen min i alt rotet siden husarbeid har blitt forsømt på alle mulige måter. 

Her er et bilde av et venøst leggsår! Et slikt et hadde jeg oppgave å rense og stelle! (på pt testen, som var tegnet på en plastfot:P) Så har du et slikt et, så pling på så skal jeg stelle og pleie det for deg! 




I

5 kommentarer:

Marthe sa...

ooooi, det var herlige saker må jeg si!:P hvilken karakter fikk du?:D

Zerda sa...

Aaaaaaauuuu Oo

Marthe sa...

mm, det er kjempekjekt:D vi skal kose oss med film nå! santas slay eller noe:P fyyysj for et nasty bilde !

Marthe sa...

ouff, blir like kvalm hver gang jeg ser det bilde:P ser ut som en zombie legg:P ser ut som det bli nr 2, selv om bjørn stem for nr 1, men flertallet har talt;P

Anonym sa...

Haha, endeliiig :D