fredag 6. februar 2009

Hagavik

Om 17 dager er det tid for en ny praksisperiode, planen med Portugal gikk i vasken siden de ikke ønsket å ta imot studenter allikvell. Så istedenfor 3 mnd i Lisboa skal jeg til Kysthospitalet i Hagavik - Os kommune. Det er vel ikke bare i mine ører det ikke høres like delikat som Lisboa? Os kommune er nabokommunen til Bergen, så det er ikke lange biten unna, det drives av Haukeland universitetssykehus. Kysthospitalet ble bygt i 1893, den første tiden var det et tuberkolosesykehus for barn men etterhvert utviklet det seg til et ortopedisk spesialsykehus. Jeg skal ha kirurgisk praksis der i 3 mnd, de vanligste operasjonene er ryggkirurgi, innsettinger av diverse proteser, skulderkirurgi og artroscopisk kirurgi. Jeg skal være med på alt innen kirurgien, før under og etter. Må ærlig innrømme jeg gleder meg aller mest til å være med under operasjonene. De studentene som var der forrige praksisperiode hadde en flott praksis, så jeg gleder meg til det. 

Men noen ulemper er det vel og merke. Siden det er ganske langt unna og litt langt å pendle frem og tilbake hele tiden skal mange av oss ha hybel der ute. Det er noe vi ikke betaler noe for, vi får det av skolen/praksisstedet. Disse hyblene er visst av gammel sort og svært enkle og ganske ukoselige. Men de inneholder seng, sofa og bord. Og så er hospitalet ganske langt fra sivilisasjonen, har man ikke bil tar det rundt 30 minutter pr.vei til nærmeste butikk, takk gud for at jeg har bil. Men det verste med det hele er at det er ingen INTERNETT på hyblene! WTF er det for noe?? Hvordan skal jeg overleve?! En gang iblant klarte de å komme seg inn på et nettverk, men ??. Det er jeg iallefall en smule opprørt over. 



Her er et bilde av kysthospitalet. Det er iallefall nydelig natur i området rundt og store turmuligheter


Men jeg planlegger å gjøre det beste ut av denne praksisen ved å bl.a: 



Denne ministepperen skal jeg kjøpe meg når jeg får når jeg får neste lønning. Den koster 299 på G-sport. Jeg var å prøvde den i forrige uke, og den var svært god. Så ved litt ledig tid kan dette være en suveren måte å bruke tiden til 


Denne macbooken er den jeg skriver på i denne stund. Den slipper jeg heldigvis kjøpe før praksis. Men denne lille saken gjør at jeg kan se på dvd`er når jeg ønsker det. Jeg har heldigvis en del serier jeg skal ta med meg, bl.a har jeg utsatt å kjøpe den nyeste One Tree Hill sesongen slik at jeg kan ha den med til Hagavik



Jeg skal også være flittig student. Flesteparten av vaktene er dagvakter fra 7-15, da har man ganske mye tid etter jobb til å gjøre andre ting, viktige ting som bl.a lesing. Under praksien skal jeg levere 12 logger, 12 ukeplaner, 3 refleksjonsnotat og kvalitetsforbedringsprosjekt. Pluss at jeg har studiets hardeste eksamen i mai, sykepleieeksamen som er pensum på 1500 sider ++,  Jeg har så vidt begynt å lese skikkelig, så jeg planlegger å få lest en god del og bruke tiden godt

Disse deilige duflysene fra Ikea kan jeg ikke få nok av, jeg eeeelsker den med vanilje lukt og har plenty av de her hjemme. Jeg skal ta med meg noen utover til hybelen, slik at den blir så koselig som mulig. Jeg skal tross alt bo der i nesten 3 mnd, så skal gjøre det så bra som mulig. 


Har du noen andre forslag til hvordan jeg kan gjøre de 3 mnd til en fin tid?:) Tips mottas med takk!

Ingen kommentarer: