tirsdag 6. januar 2009

feber + matlaging + vedfyring = grusomt

I dag var begynnelsen på den uken som er obligatorisk, tema er menneskerettigheter i et internasjonalt perspektiv med hovedfokus på kongo. Jeg var positivt innstilt til dette, for programmet virket interessant, men i går kveld begynte influensaen å snike seg innpå, så istedenfor å lære mer om menneskerettigheter satt jeg og syntes synd på meg selv, full i feber, snørr og gørr. Når jeg kom hjem var det iskaldt, jeg startet med å fyre i ovnen før jeg startet å lage mat. Det eneste som er positivt med feber er at forbrenningen går opp med 10%, og man kan spise litt mer av det man ønsker seg, så jeg lagde meg gryterett, plutselig ble det svært røykfylt i stuen, og det kom fra ovnen samtidig som det kom fra mine steikepanne, for noe hadde visst svidd seg fast under steikepanna, og plutselig så begynte røykvarsleren å hyle, og det er ingen vanlig røykvarsler, det var helt vanvittig høyt, det pulserte i ørene mine, som om det ikke var nok kaldt, jeg måtte åpne alle vinduene og full pakke, iskaldt. Og så ga det seg, vedovnen var for lenge død så jeg fortsatte å lage mat, og slo på den elektriske ovnen istedenfor, men så begynte å ryke enda mer av pannen min og brannalarmen gikk igjen, jeg klarte å peise den ned ved hjelp av et teppe. ENDELIG stille. Jeg satte meg på armlenet til sofaen, plutselig banket det på døren, og utenfor stod 3 brannmenn i full forkledning "hei, er det her det brenner?" og så forklarte jeg alt, og de sjekket ovnen, alle rommene osv osv, og de var fornøyde de og forklarte noe om ovner og røyk og bla bla. Litt etterpå kom vektere og forklarte at de hadde fått en brann/tyverialarm, og så kom jeg på at vi faktisk er koblet til en spesiell alarm, så dro de. Så kom huseieren i full panikk, for de hadde jo ringt han også. Han var selvfølgelig lettet osv, og så lagde vi ny kode til alarmen som er noe spesiell, den er koblet til brannvesnet og vaktservice, men vi har i det siste ikke hatt den aktiv, så vi trodde ikke den var aktiv. Så etter vel og lenge var alle dratt, middagen var kald, stuen var iskald, det stinket svidd og alt var bare groteskt. Det var den ene katastrofen etter den andre, en forferdelig start på en ettermiddag jeg hadde forestilt meg totalt annerledes. Spiste litt mat og satte på greys anatomy med dynen godt breiet over meg. 

Så kom min kjære hjem etter litt, og jeg ble dullet med, fikk en varm stue og god pleie. Så på tv og duppet litt av. Nå har jeg våknet litt og kjenner at feberen er stagnert. Som vi lærte i fjor er feberen på vei opp når man fryser, og når man svetter er den på vei ned, og nå er jeg bare varm, så da er den stagnert iallefall, men slik kan den faktisk være lenge, men håper virkelig den går fort ned igjen, har ikke tid til en dårlig start på modulen som starter neste tirsdag. 

Håper ettermiddagen i morgen blir bedre. 

1 kommentar:

silje sa...

hehehe, ler meg fillete.... fantastisk historie..