fredag 7. oktober 2011

Fordeler og ulemper med lavkalori og lavkarbo!

I dag er fokuset på lavkarbo helt enormt. Det har vel mer eller mindre tatt av. Når jeg startet på det for en god stund siden var det svært få som hadde hørt om det eller tro på det.

Jeg gikk ganske lenge på lavkarbo, nærmere bestemt ketolyse og gikk ned mange kg på dette. Så stod vekten stille, og den krøp noe oppover, spesielt etter galleblæreoperasjonen og var sykemeldt i fem uker. Jeg hadde lyst å komme i bedre fysisk form, og tok valget i å invistere i en personlig trener. Etter en svært hard første trening ønsket han at jeg skulle prøve å spiser mer karbohydrater for å øke effekten av treningen. Man må ha noe brensel for å trene hardt, det erfarte jeg!

Etter noen uker har jeg opparbeidet meg noen erfaringer. Jeg har troen på både lavkalori og lavkarbo.
Under er en oversikt, som er skrevet med mine ord, og mine erfaringer. Dette er ikke noen oppskrift på at slik er det, dette er kun basert på egen erfaring.







Det er fordeler og ulemper med begge metodene. Og er man strukturerte kan man nå sine mål uansett metode tror jeg. Men kroppen min reagerte bedre på lavkarbo. Ved lavkalori ble søvnen min ble dårligere, energinivået drastisk lavere, jeg følte meg konstant uopplagt, huden ble styggere. Jeg elsket å kunne spise fersk frukt, og lage raske middager. 

Men etter nøye gjennomtenkning og samtale med min personlige trener har jeg nå valgt å gå tilbake på lavkarbo. Dette støtter han heldigvis helt og holdent. For å klare å gjennomføre trening skal jeg spise en banan rett etter trening. Han forklarte meg forskjellen på sukker og fruktose og forbrenning, men alt det klarer jeg ikke gjengi, så det ødelegger nok ikke det helt store. Det er ikke lavkarbovennlig, men jeg trener med han to ganger i uken, så akkurat det får gå. 

Så da er jeg tilbake på lavkarbo, og det kjennes utrolig godt ut for både kropp og sjel! 



1 kommentar:

Idun sa...

Hei Amalie:) Flott innlegg.Har nettopp begynt å følge lavkarbo-kosthold. Er foreløpig godt fornøgd: Du slepp gå svolten, dempar søtsug, og ikkje minst masse god mat:) Som du skriv på en av ulempene med å følge lavkarbo: Det er vanskelig å ete ute. Kva gjer du i slike situasjonar?