fredag 25. desember 2009

Min juleaften i ord og bilder

Klokken 07.40 stormet Maria inn på rommet mitt. "Amalie - du må stå opp! JULESTRØMPE" Jeg hoppet i litt klær og gikk ut på stua. Der satt Maria og Bob, klare til å åpne strømpen. Vi fikk som alle andre år, en særdeles overdådig julestrømpe med pysjamas, dvd, cider, rusbrus, toalettmappe, sminke ++. Det er selvsagt ingen strømpe, men en stor pose. Vi så litt film, spiste litt snop før vi alle sammen spiste deilig julefrokost sammen. Etter det var det full avslappings. Klokken 11.00 satt vi forran tv-skjermen klar til å høre den fantastiske dubbingen til askepott. Filmen er fin, skjønn og alt det der. Men det er jo ikke en oscar vinner i mine øyne akkurat, men det er tradisjon.

Etter film kom Anja. Vi dro sammen til Rognan. Der møtte vi Lisa. Vi dro til kirkegården, til Trudes grav. Trude var en god venninne som jeg ble kjent med på grunnkurs. Har flere gode minner, bl.a overspising av kake i sengen min, fausketurer etc. Tenker ofte på "lurer på hva Trude ville gjort på, studert? jobbet? Hvor ville hun bodd?". Hun døde i 2006, det virker så lenge siden, men på samme måte så kort siden. Tankene går til henne, og ikke minst til familien som sikkert har det tungt i disse familietider. Jeg, Anja og Lisa stod der å mimret og tente lys.

Meg og Trude



Etter en tur på Rognan var det hjemover å ordne seg litt, vi er et par stk her som skal dele et bad, så var litt tidlig ute for å forsikre meg om at jeg faktisk slapp å dra til besteforeldrene mine hverdagsklær.

Jeg og min fantastisk nydelige lillesøster. Sjekk hvem som er brunest?

Bordet er dekket til julematen

Det var et pakker under treet


Jeg hadde en super kveld med min supre familie. Jeg må bare fortelle - haha. Jeg fikk en gave med et kort. Inni stod det (neppe ordrett) "kjære ammissen vår - trodde du vi hadde glemt deg? Håper du koser deg og ha en riktig god jul, glad i deg, stor klem fra din familie i Anglevik". Da hadde Maria og Silje ordnet slik at jeg fikk pakke sendt oppover hit. Da jeg åpnet den var det en topp jeg siklet etter før jeg dro til India, som jeg fant på salg like før jul, men som jeg ikke hadde råd til, samt boken menn som hater kvinner. Jeg så på toppen og brøt ut "herregud hun har kjøpt toppen" Alle lo, og jeg begynte å grine, gren og lo, og gren enda mer, faktisk så mye at min kjære bestemor begynte å grine. Det hele var komisk, men gud så sentimental. Det var flere ganger den kvelden jeg måte tørke en tåre i øyekroken. Hva det var som gjorde det, aner jeg ikke. Fikk en hyggelig julemail av Vishal også, og da begynte jeg også nærmest å grine, og ikke minst når jeg så free willy. Heldigvis bare lykketårer. Selv om India er i tankene mine ofte, på de som sitter i små hytter nord i landet og kanskje fryser mens vi sitter her å fråtser og tenker på om vi legger på oss eller ei. Bisarr.

Men jeg hadde det helt supert i går, og håper alle hadde det minst like fint.

Ingen kommentarer: