tirsdag 8. desember 2009

Bakedronningene

Det er meg og Silje det. I morges våknet jeg med en skjønn sms fra Silje: "Hei vennen min. Sitter på nett og leser oppskrifter på lavkarbo:) Skal vi ta oss et bake raid i morra istedet for å være på skolen. Så lager vi lapper, brød og vaffler. Nam:) Gi meg en lyd når du våkner. Drøm søtt". Selvsagt ville jeg være med. Vi har nå bakt og spist noen himmelske lapper, med knuste bringebær, hjemmelaget ailioli, skinke ++. Fromage står i kjøleskapet å stivner og kjeks er vel i fordøyelseskanalen et sted. Det ble ikke brød og vaffler, men det tar vi en annen dag. Det er deilig å spise noe annet. Mamma: Nå har jeg endelig noe å ha under all eggsalaten jeg skal gaffle i meg i julen! mmm mmm!



Bakedronningene i Anglevik

Oppskrift til lapper:

3 egg
150 g kremost eller Cottage cheese (halv boks)
2 dl revet ost
Salt
Pepper
Evnt krydder/urter

1. Bland CC/kremost, eggeplommer, salt/pepper og krydder med stavmikser
2. Tilsett ost, rør godt.
3. Eggehvitene piskes stive
4. CC/kremost blandingen vendes forsiktig i eggehviten
5. Legg på bakepapir med spiseskje
6. Lag de til små lapper, ca 9 stk eller en stor lapp
7. Stekes i 20 minutter på 180 grader.
8. Avkjøl på rist
9. NYT med søtt eller salt attåt


"Kjeks":

Kavli ferdig oppskjærte osteskiver med smak (eks jalapenos, bacon, rosepepper, etc) Legges på bakepapir. Stek i mikroen ca 2.5 minutt. Avkjøl. Nytes med kremost eller skinke.


Fromasje :

Lag Heistad gele. Rør ut pulver i 4 dl kokt vann. Avkjøl. Blandes i pisket krem (en liten pakke). Ta i form og avkjøles i kjøleskap i ca en time. Spises med ferske bringebær på toppen. (Obs ikke for mye - karbo karbo)


Plan for i morgen:
  • Vaffler
  • Sjokolade (og det bare med 0.12 g karbohydrater pr bit!!)
  • Brød


Imponert?

1 kommentar:

Julie sa...

årh, for en herlig melding å våkne til! Lavkarbo lapper høres spennende ut :)

sv: greit å være sjåfør fremfor å være ute selv av og til. Så kan du le av de som er fulle!! :D