onsdag 29. februar 2012

Motivasjon?

For tiden mangler jeg motivasjon for alt, årsaken er nok at jeg har har jobbet så mye at jeg de to siste dagene har sovet over 12 timer. I dag våknet jeg første gangen rundt kl 10.00, men var helt ødelagt og sov til kl 15.00, var enda trøtt og stod opp kl 15.00, kjedelig når man hadde på en måte lyst å stå opp å få gjort noe. Men jeg skal jobbe to nattevakter nå, og da er det godt å ha sovet litt.

Men jeg mangler motivasjon til diett, skole, være våken, være sosial etc. Jeg har bare lyst å sitte inne sammen med kjæresten. Med unntak av lørdag som var, da var jeg gira på å være sosial.

Så jeg har googlet noen tips for å opprettholde motivasjon;

Ta en dag av gangen. Det viktigste er hva du gjør her og nå. Hvis du tenker for langt frem i tid, er det vanskeligere å konsentrere seg. Dessuten er det ikke sikkert at ting blir slik du hadde planlagt. Du er en del av omgivelsene og omgivelsene er i stadig forandring.


Gi deg selv rom for å ta en pause. Om pausen er på noen minutter, timer eller flere dager har ingen betydning. Det viktigste er at du ikke blir slukt av det du holder på med. Kroppen og sinnet trenger pauser og hvis de ikke får det vil de reagere med sykdom. Hvis du ikke kommer igang etter et fornuftig avbrekk er det noe mer grunnleggende som holder deg igjen som f.eks. frykt for å lykkes.


Sett realistiske mål. Målene du setter deg bør være slik at du faktisk kan oppnå dem. Hvis du innerst inne er klar over at du ikke vil greie det du har målsatt deg, bør du lempe litt på kravene. Glem det å sette for høye mål for å kanskje klare halvparten. Det funker ikke. Allikevel skal du sikte høyt!


Opparbeid en viss selvdisiplin. Dette høres kanskje ut som en selvmotsigelse, at selvdisiplin skal være nødvendig for å fortsette mot et mål selv om en har motivasjon. Men for å holde motivasjonen oppe er selvdisiplin et viktig moment. Selvdisiplin er en evne til å fokusere på de indre og ytre motivasjonsfaktorene. Rett fokus er kanskje beskrivende. Det å ikke la seg distrahere av andre ting.


Finn dine inspirasjonskilder. Musikk, kunst, film, bøker, suksessfulle mennesker, venner, bestefar, tante Ruth. Ja inspirasjonskildene kan være så mangt. Stopp og se deg rundt! Kanskje inspirasjonen finnes i nærheten av deg akkurat nå?


(Hentet fra dinevibber.no)






En-to-motivasjon?

1 kommentar:

Anonym sa...

kjære venn.

det må være en viss balanse mellom arbeid og hvile.

go nattvakt.

klem fra mamma