mandag 13. februar 2012

Lavkarbo: fromasjkake på sjokoladebunn!

I dag har jeg laget en enkel, deilig og frisk kake. Fromasjkake på sjokoladebunn. 


Bunn: 


100 gram smør
100 gram mørk sjokolade (jeg brukte cavalier sin)
100 gram mandelmel 
3 ss Sukrin
1/4 ts vaniljepulver 
5 dråper vanilje essens
2 egg 


Smelt smøret sammen med sjokoladen. La dette avkjøle seg. Imellomtiden visper du sammen eggene. Når smør/sjokoladen er avkjølt blander man denne sammen med eggene. Tilsett så vaniljepulveret, litt essens og 3 ss sukrin. Rør godt sammen. Tilsett så mandlene, og rør godt rundt. Da er røren ganske tykk. Smør kakeformen med smør og fordel blandingen i formen. Stek på 180 grader i 15 min. La den avkjøles mens man lager resten.


Fromasj:


Kok opp 4 dl vann, tilsett sukekrfri jordbærgele fra eldorado, avkjøl. Pisk krem av en pakke kremfløte (3 dl) og bland den avkjølte geleen og kremmen sammen. Hell over bunnen og sett i kjøleskapet noen timer. Pynt so du selv ønsker. 


 Jeg begynte med litt jordbær.. 


 elsker jordbær..


 ...og så kom det på litt blåbær


 sjokoladebunnen er heelt fantastisk! 




Det er karbohydrater i både jordbær og blåbær, men kaken er mektig og kan klarer ikke mye i slengen. Satser på at samboeren klarer å spise unna litt slik at jeg ikke går helt amokk. 


Enjoy. 

3 kommentarer:

Mariann sa...

flenka <3 den så NYDELIG ut!

Amalie sa...

aaaw takk mariann:)

Anonym sa...

å den der så god ut.

mamma