fredag 9. oktober 2009

«that is what life is about...»

I dag satt vi inne hos Reidun å snakket med Dr.Chris som skulle reise videre til Sør-India i dag. Hun er en lege som har vært her i 5 dager. Hun er en lege som opprinnelig kommer fra Liberia, men som har bodd i USA i mange år. Nå arbeider hun i Kazakstan som en family doctor. Det har vært så kjekt å ha hun her, for hun har laget en spesiell stemning og har delt mange av sine flotte opplevelser med oss. Hun har invitert oss til å komme til Liberia eller Kazakstan, og den invitasjonen skal jeg huske! For det er litt av en dame altså! Hun vil jeg møte igjen. Som hun sa like før hun dro «that is what life is all about – making a diffrence. So do all the diffrence you can in your life». Jeg tenkte bare WOW. Snakk om flott holdning til livet! En mye sunnere tankegang enn den som ofte regjerer i vestlige land – penger, penger penger.

I dag var det HIV supportgroup her på klinikken. Rundt 30 mennesker i alle aldre og kjønn dukket opp. Mange var HIV positive, mens andre var familiemedlemmer eller venner av de smittede. Her blir de veid hver gang for å se om de har gått ned i vekt. Vekten gir en god pekepinn på allmenntilstanden, og er ofte den som går den med en gang. Så ble gruppen delt i en kvinnegruppe og en for menn. Vi ble igjen sammen med kvinnene. Her fikk vi anledning til å spørre spørsmål. Jeg fikk Reidun til å oversette et spørsmål: Hva var dine første tanker når du fikk diagnosen HIV? Og en dame sa «jeg vurderte å finne en flaske med gift, drikke den og bare dø», en annen sa « jeg følte jeg døde idet jeg fikk diagnosen». Det hele var en veldig sterk opplevelse. Mange inntrykk.

I kveld skal vi bare slappe av tenker jeg, kanskje gå litt ut herfra å se litt på noen spille cricket eller fotball, eller noe legen forklarte litt hva det var, men jeg fikk ikke med meg at, for han mumler litt;) Ellers så har han sagt at han evnt skal ta oss med til et goverment hospital for å se fødsler når vi er her! Men at vi også bør se fødsler her på klinikken!! SPENNENDE!

Spørsmål: Hva tenker du er meningen med livet?

1 kommentar:

Anonym sa...

hei igjen. det er mange ting som er meningen med livet.
men størst av alt for meg er kjærligheten til deg,maria og oddvar.

her er det full vinter. drar til beiarn i dag sammen med mor og far.
du får ha en riktig god helg. og vær forsiktig. glad i deg. mamma