tirsdag 6. oktober 2009

Namaste!

Hei! Nå en liten oppdatering fra meg. Flyturen til Delhi gikk faktisk ganske bra. Men motet gikk helt ut av meg når jeg med en gang så hvor stor flyet faktisk var. Men fikk faktisk sove 2 timer også. Når vi landet i Delhi sleit vi en stund med å finne en minibank. Jeg og Karianne tømte minibanken for penger. Men vi fikk ordnet med en taxisjåfør at han skulle stoppe på vei mot Mursan slik at vi fikk ta ut penger. Veldig greit.

Sjåføren tauet fast baggasjen vår og vi var på vei. Det var bare langt bilveien svært mange inntrykk å svelge. Kyr var det overalt og mennesker bodde hvor det var mulig å bo. De bodde i leirhytter, stråhytter, blikkbokser etc. Det lå døde hunder og dyr langs veiene. Bilturen tok godt over 5 timer, og vi var godt slitne da vi endelig var fremme i Mursan. Vi ble møtt av Reidun Refsdal som er sjef på sentret her. Vi fikk servert god indisk mat og ble vist hvor vi skulle bo. Rommene er av ganske grei standard, men vi har jevnlig besøk av salamandere. Utenfor her er det pappegøyer og apekatter i trærne. Kjennes ut som jeg til tider bor i en barnehage.

Første dag i praksis fikk vi en omvisning på sentret. Som faktisk er mye større enn det jeg hadde forventet. De har fødestuer, labratorie, barnerom, barnehage etc. Vi gikk innom barnehagen og hilset på de søte barna! Resten av dagen fikk vi være med legen som tok imot gravide kvinner. I dag ble vi delt inn i to grupper. Jeg og Karianne dro til Karharri hvor vi møtte flere pasienter. De aller fleste gravide med malaria og/eller syfilis. Mange var svært undervektige og anemiske. Mange triste historier.

Bare etter et par dager her har jeg lært meg et par ting. Jeg setter stor pris på at vi kan drikke vann fra springen i Norge og at vi har dusj. Her bruker vi bøtte som vi heller over oss. I dag dusjet jeg, det var en himmelsk opplevelse. Men fikk ikke ut all shampoen. Var plutselig ikke mer vann igjen heller. Så shit au. Den som fant opp klosetten skal få en takk fra meg. Hull i bakken er vanskelig. Heldigvis har rommene "vanlige" do.

Ellers er det varmt her. Men folkene er trivelige og vi koser oss masse.

Bilder kommer det senere da nettet her går i sneglefart. Klem fra Amalie.

1 kommentar:

Mariann sa...

Godt å høre fra deg :) Kos deg masse, til tross for alle de triste skjebnene... Klem <3