tirsdag 19. juli 2011

Lavkarbo: Ostekake

Jeg brukte fotballfruens oppskrift på ostekake med bare noen få endringer. Kaken ble kjempefrisk og god.

Bunn:

100 gram smør
100 gram malte mandler
100 gram mørk sjokolade (jeg brukte cavalier sin)
3 ss sukrin
Vaniljepulver og vaniljessens
2 egg

Slik gjør du:

Smelt smøret sammen med sjokoladen. La dette avkjøle seg. Imellomtiden visper du sammen eggene. Når smør/sjokoladen er avkjølt blander man denne sammen med eggene. Tilsett så vaniljepulveret, litt essens og 3 ss sukrin. Rør godt sammen. Tilsett så mandlene, og rør godt rundt. Da er røren ganske tykk. Smør kakeformen med smør og fordel blandingen i formen. Stek på 180 grader i 15 min. La den avkjøles mens man lager resten.

Toppen:

2 dl vann
Skallet av 2 lime
Saften av 2 lime (jeg brukte sånn juicepresser for å få mest ut av det)
3 ss sukrinmelis
6 plater gelatin
1 pakke philadelphiaost
1 pakke seterrømme
1 pakke kremfløte.
100 gram sukrinmelis
vaniljeessens

Slik gjør du:

Begynn med å raspe av skallet på 2 lime. Etter dette presset jeg ut juicen i presseren. Legg gelatinplatene i litt kaldt vann. Når platene er myke må man presse ut vannet av dem. Legg de litt til side. Kok opp 2 dl vann, tilsett gelatinplatene, skallet av limene, limesaft og 2 ss sukrinmelis. Rør godt rundt og sett kasserollen i kjøleskapet til avkjøling. Kontroller denne underveis. Det skal bare avkjøles, ikke la det stivne.

Pisk krem av kremfløten. Tilsett philadelphiaost og seterømme og rør godt. Tilsett så 100 gram sukrinmelis og litt vaniljeessens - smak til selv. Rør godt til en jevn røre. Tilsett så blandingen som står i kjøleskapet (vannet,lime, limeskallet) og bland det sammen med blandingen. Fordel over kakebunnen og sett i kjøleskapet. Pynt etter eget ønske. Her har jeg brukt limeskall og litt jordbær:



Denne var nyyydelig! Bunnen var virkelig god, og toppingen var søt men syrlig. Anbefales!

Beklager for kvaliteten på bildene, men minnekortleseren sa takk for seg, så bildene ble tatt med mobilen.

4 kommentarer:

jannike sa...

mmmM! eg e FRISTA ;)

Anonym sa...

det er ikke fotballfrue sin ostekake! hun har rappa den fra et annet sted. ser hun gjør det en del.ikke så classy.

Maren sa...

Hei!
Jeg har ett spørsmål. Er veldig var for isingen sukrin gir. Kommer denne mye frem i denne kaken? :)
Setter pris på svar

Amalie sa...

Hei Maren, ostekaken har ikke mye ising i seg, syns kaken er kjempegod:)